EN

Čtení s porozuměním a hry s jazykem

Čteme se skřítkem Alfrédem

Jiřina Bednářová


Zábavné čtení pro děti!
Kniha je určena dětem ve věku 6 až 10 let, všechny strany jsou ilustrované. Pracovní listy jsou určeny dětem, které se učí číst a ve čtení se zdokonalují. Každý list je rozdělen na dvě části. První část tvoří souvislý text, který motivačně stranu uvádí a zároveň může sloužit jako text pro procvičení techniky čtení. Druhá část textu je určena pro samostatnou práci dítěte s textem. Je doplněna o instrukci k práci s textem.
Jiné dostupné formáty:

Detailní informace

Ilustrátor Richard Šmarda
Jazyk čeština
Počet stran 80
EAN 9788026600046
Datum vydání 23.01.2012
Věk od 7
Formát 210x297 mm
Nakladatelství EDIKA
Hmotnost 0,344
Typ Kniha
Vazba brožovaná lepená

Publikace Čteme se skřítkem Alfrédem obsahuje:

1) motivační texty pro děti vhodné k nácviku techniky čtení, hlasitému čtení

2) úkoly pro práci s textem, vedoucí k zaměření pozornosti na porozumění čtenému textu, rozvoji sluchové analýzy a syntézy, vytříbení jazykového citu a rozvoji logického myšlení

3) instrukce pro práci dítěte

4) metodický návod pro dospělé, který:

- upozorňuje na možná úskalí při nácviku techniky čtení

- shrnuje zásady, jež by se měly dodržovat při čtení

Právě Vás zaujala jedna netradiční pohádková knížka pro začínající čtenáře. Byl to snad její název, ilustrace, grafická úprava, co Vás vedlo k jejímu prolistování? A tak jste při prohlížení dospěli až k zadní straně obálky, na níž si dovoluji upozornit na některé zajímavosti knihy, napsat pár slov o její autorce a jejím ilustrátorovi.

Začněme tedy od autorky Jiřiny Bednářové a ilustrátora, malíře Richarda Šmardy. Po dříve vydaných knihách zaměřených na dětskou kresbu a psaní nyní spojili své tvůrčí síly v knize věnované rozvoji čtení. Autorka dokáže svým vtipným textem zaujmout malé čtenáře tak, že rádi napravují, spolu s žáčky naschválovské školy, zmatky napáchané skřítkem Alfrédem, který se v Naschválově usadil. Je to ale skřítek docela milý, vede totiž nenásilně malé čtenáře ke hře s mateřským jazykem za pomoci lákavých obrázků malíře, který rozumí dětem, vtipných úkolů a rébusů. A tak se postupně malý čtenář, občas s podporou blízkého dospělého, seznamuje se smyslem slov, vět a celého textu. Rozvíjí se tak jeho zrakové i sluchové vnímání a samozřejmě také logické uvažování, když opravuje skřítkem popletené věty a konečně i delší texty. Autorka, poradenský pedagog s dlouholetou praxí v podpoře dětí s výukovými obtížemi, vede malého čtenáře v promyšlených a metodicky výborně zvládnutých krocích k radosti z hry se slovy, k pochopení textu. Kniha je uspořádána tak, že dítě bude dychtivě očekávat, copak ještě skřítek Alfréd provede, jaké žertíky dětem i dospělým připraví. My dospělí vidíme, že dítě je k plnění úkolů motivováno, je stále znovu povzbuzována jeho zvídavost, pracuje s radostí, nemusíme je ke čtení nutit.

Přečtete-li si autorčin dopis dospělým v závěru knihy, dovíte se, jak přistupovat k rozvíjení čtení dítěte, které poněkud zaostává za spolužáky nebo má ve čtení větší obtíže, jak se vyvarovat nesprávných postupů, které ve svém důsledku vedou k neúspěchům ve škole a nechuti číst. Při větších obtížích je vhodné vyhledat pomoc, nejlépe v pedagogicko-psychologické poradně.

Věřím, že stejně jako já, považujete schopnost dobře číst, rozumět psanému textu, umět se pohotově vyjadřovat za dovednost významnou pro život člověka, jeho úspěšnost v lidské společnosti. Úspěšnost člověka, jeho uplatnění ve zvoleném povolání vyžaduje ovládnutí cizích jazyků, které souvisí s jazykovým citem, se zvládnutím jazyka mateřského. Jistě mi dáte za pravdu, že porozumění čtenému textu je významné nejen pro příjemný zážitek z četby, ale zejména pro získávání důležitých informací, řešení úkolů v oboru humanitních i přírodních věd. Co je nám platné, umíme-li dobře počítat, když nerozumíme tomu, co máme vypočítat? Stojí proto za trochu pozornosti věnovat se dětskému čtení, podporovat zájem dítěte o knihy, o čtení. Tato kniha bude, podle mého názoru, přínosem i pro všechny děti, které čtou rády. Najdou v ní totiž, stejně jako my dospělí, mnoho nového, nad čím je třeba se při hledání řešení zamyslet. Najdou v ní i humor, zvýrazněný přitažlivými ilustracemi.

PhDr. Alena Šafrová

externí pedagožka Pedagogické fakulty MU v Brně

Kniha je určena dětem ve věku 6 až 10 let, všechny strany jsou ilustrované.

Pracovní listy jsou určeny dětem, které se učí číst a ve čtení se zdokonalují. Každý list je rozdělen na dvě části.

První část tvoří souvislý text, který motivačně stranu uvádí a zároveň může sloužit jako text pro procvičení techniky čtení.

Druhá část textu je určena pro samostatnou práci dítěte s textem.

Je doplněna o instrukci k práci s textem.

Ke stažení

pdf Ukázka.pdf

Hodnocení čtenářů

V současné době nejsou vytvořena žádná uživatelská hodnocení.

Vaše hodnocení

Uživatelskou recenzi mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé

 Přihlásit
Autor knihy
Jiřina Bednářová

Jiřina Bednářová

Jiřina Bednářová záhy po ukončeném studia na filozofické fakultě změnila své profesní zaměření. Osobní zájem o vývoj dítěte a jeho odchylky ji přivedl ke studiu speciální pedagogiky. Výzvou jí bylo a stále je hledání možností, jak podporovat rozvoj myšlení a řeči u dětí. Dlouhou řadu let působila v Pedagogicko-psychologické poradně Brno, kde pracovala s předškolními dětmi s nerovnoměrným vývojem i se žáky základních a středních škol, kteří se potýkají se specifickými poruchami učení. Vytvořila ucelenou řadu metodických materiálů pro děti předškolního i školního věku, které jsou doprovázeny metodikami pro pedagogy a rodiče. V současnosti pokračuje v publikační činnosti a vzdělávání dospělých. K jejím největším radostem patří čas strávený s vlastní rodinou, přáteli, dětmi a rodinami, které v průběhu své praxe poznala. Ráda cestuje, aby se posléze o to raději vracela domů.
Zobrazit profil autora
NAPIŠTE NÁM