EN
Čtenářský systém nakladatelství Fragment – brána do světa knih pro vaše děti

Čtenářský systém nakladatelství Fragment – brána do světa knih pro vaše děti

Máte doma začínajícího čtenáře a chcete, aby si čtení oblíbil? Důležité je vybrat knížku, která bude odpovídat jeho schopnostem. Příliš jednoduchá ho nebude bavit a příliš složitá ho odradí. Proto v nakladatelství Fragment vznikl unikátní čtenářský systém, který vám usnadní orientaci v nabídce titulů pro začínající čtenáře.

Podpoříme-li děti v jejich prvních čtenářských pokusech, vyrostou z nich lidé, kteří se ke čtení budou vracet po celý svůj život. Jak se ale v rozsáhlé nabídce knih pro děti zorientovat? K tomu všem rodičům a učitelům pomůže čtenářský systém, který jsme spolu s celou řadou odborníků vytvořili v nakladatelství Fragment.

„Cílíme nejen na prvňáčky a druháčky,“ říká literární redaktorka Jitka Pastyříková. „Věnujeme se i dětem předškolního věku, protože už tehdy vzniká vztah ke knížkám a ke čtení. Proto jsme do systému zařadili i edici, kterou mohou využít jak začínající čtenáři, tak předškoláci-nečtenáři.“

Čtenářský systém je rozdělen do čtyř přehledných stupňů, které berou ohled na dovednosti jednotlivých dětí.

1) Čteme s obrázky

V tomto stupni najdete knížky určené primárně pro děti předškolního věku, které ještě neumějí číst a seznamují se s písmenky. Jde o jednoduché příběhy, v nichž jsou některá slova v textu nahrazena obrázky. Dítě se může na čtení podílet tak, že doplňuje slova za obrázky, a současně se nenásilnou formou učí orientovat v textu.

Mezi nejoblíbenější tituly patří třeba Čarodějnice Lexa a splašená hůlka nebo Jak se žirafa vytahovala.

2) Čteme spolu

Edice obsahuje tituly určené pro společné čtení dětí a rodičů, kdy se začínající čtenáři s dospělými ve čtení střídají. Delší text vytištěný menším písmem je určený dospělým, kratší a jednodušší text vytištěný větším písmem čtou děti. Příběh doplňuje velké množství návodných ilustrací. Lépe strávený společný čas si ani neumíme představit!

Určitě si nenechte ujít příběh Jak Janička zachraňovala kouzelnou říši nebo Pohádky ze slunečné zahrádky.

3) Čteme sami

Tento stupeň je rozdělený do dvou variant. Knihy, které mají u loga označení GENETICKÁ METODA, se liší pouze tím, že jsou vysázené velkými tiskacími písmeny. Texty v knihách konzultujeme s odborníky, aby neobsahovaly příliš dlouhá či obtížná slova, například cizí termíny či slova se shluky souhlásek. To vše dětem usnadňuje první samostatné pokusy o čtení.

Děti určitě nadchne vyprávění Jak se chtěl čaroděj stát kouzelníkem nebo Pohádky kocoura Šikuly.

4) Čteme s radostí

Knihy z této řady obsahují jednoduché příběhy přizpůsobené náročností textu zhruba druháčkům. Tato edice je dalším a posledním stupínkem ke zdokonalování čtenářských dovedností. Věty jsou již delší a vysázené o něco menším písmem než u edice Čteme sami.

Své čtenářské schopnosti si mohou děti pocvičit třeba s knihami Čáry, máry, kůň nebo Prázdniny v Palmárii.

Se čtením je to jako s jakoukoli jinou dovedností – nejlépe se buduje postupnými kroky. Prospěšnost čtenářského systému nakladatelství Fragment oceňují i odborníci:

„Učitelům může pomoci přehledný čtenářský systém vybrat a doporučit vhodnou knihu pro jednotlivé čtenáře ve třídě podle jejich čtenářských schopností,“ říká PhDr. Kamila Balharová. „Nemusí v obrovské nabídce jednotlivých nakladatelství hledat vhodné knihy. Podobně je na tom ale i rodič. Ví, že potřebuje knihu pro své dítě, ale ne vždy má čas jít a vyhledávat.“

Objevte výhody čtenářského systému i vy a zdolávejte se svými potomky zábavné čtenářské výzvy!

NAPIŠTE NÁM